βιβλιοπωλείο "χωρίς όνομα"

Ηλεκτρονικός χώρος ενημέρωσης και σχολιασμού

Πως θα πρέπει να αντιμετωπιστεί η ακρίβεια στα καύσιμα

Posted by βιβλιοπωλείο "χωρίς όνομα" στο 28 Οκτωβρίου 2009

 

Του Δημητρίου Ράπτη (Χημικός)*

 

Παρακάτω εκθέτω προτάσεις, οι οποίες δεν θα λύσουν μόνο το πρόβλημα της ακρίβειας και αισχροκέρδιας αλλά και το πρόβλημα της λαθρεμπορίας.

(1)   Αλλαγή των τιμών πώλησης από τα διϋλιστήρια (και επομένως και από τις εταιρίες εμπορίας και από τα πρατήρια) κάθε βδομάδα και όχι κάθε μέρα. Το μέτρο αυτό είναι βασικό και θα αποβεί καθοριστικό για τον ανταγωνισμό και τον έλεγχό του από την Πολιτεία και τους καταναλωτές. Γιατί όταν οι τιμές των καυσίμων αλλάζουν κάθε μέρα, ο μεν καταναλωτής δεν μπορεί να ελέγξει τις τιμές (αφού το συντομότερο διάστημα που αγοράζει καύσιμα είναι η βδομάδα), η δε Πολιτεία δεν έχει (και δεν θα αποκτήσει ποτέ) την δυνατότητα να ελέγχει 8.000 πρατήρια που αλλάζουν τιμές κάθε μέρα. Σ’ αυτήν την αλλαγή οι μόνοι δυστροπούντες είναι οι εταιρίες διΰλισης, επειδή όταν ανεβαίνουν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου θα έχουν κάποιες απώλειες κερδών. Νομίζω ότι η ένσταση αυτή δεν είναι ισχυρή αφενός γιατί οι εταιρίες διΰλισης έχουν πάρα πολλά κέρδη ετησίως και γιατί, άλλωστε, όταν πέφτουν οι διεθνείς τιμές πετρελαίου θα έχουν ισόποσες αυξήσεις κερδών.

(2) Στα διϋλιστήρια και στις εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών των εταιριών πρέπει να θεσπισθούν κανονισμοί παραλαβών-παραδόσεων και μεταφορών πετρελαιοειδών εγκεκριμένων από την Πολιτεία και να ιδρυθούν Υπηρεσίες Ελέγχου με απεριόριστες αρμοδιότητες επί του θέματος, με παράλληλο αυτονόητο δικαίωμα της Πολιτείας να κάνει αιφνιδιαστικούς ελέγχους σε οποιαδήποτε εγκατάσταση πετρελαιοειδών.

Το μέτρο αυτό βρίσει αντιθέτους μόνο τις μαφίες του πετρελαίου που δρουν μέσα σε κάθε διϋλιστήριο και σε κάθε εγκατάσταση.

(3) Να επιτραπεί στις εταιρίες εμπορίας να έχουν όσα ιδιόκτητα πρατήρια θέλουν. Μ’ αυτόν τον τρόπο οι Εταιρίες Εμπορίας θα έχουν την άνεση να εφαρμόσουν την (όποια) αύξηση των πωλήσεών τους επιθυμούν.

(4) Θα πρέπει να θεσπισθεί και εγκατασταθεί ένα σύστημα ελέγχου εισφορών-εκροών. Με αυτό το σύστημα θα πρέπει για κάθε: α) βυτιοφόρο, β) πρατήριο, γ) εταιρία εμπορίας ή μεταπώλησης, δ) εταιρία διΰλισης να γνωρίζουν η Πολιτεία, οι ιδιοκτήτες και οι διαχειριστές τι ποσότητες και ποιότητες πετρελαιοειδών υπάρχουν ή μεταφέρονται σε κάθε σταθερή ή κινητή μονάδα ανά πάσα στιγμή.

Το μέτρο βρίσκει αντίθετους τους απανταχού λαθρέμπορους.

(5) Επειδή το άνω αναφερθέν μέτρο θέλει περίπου έναν χρόνο για να εγκατασταθεί, πρέπει να εγκατασταθούν αμέσως ταμειακές μηχανές στα πρατήρια.

Η μη εγκατάσταση ταμειακών μηχανών στα πρατήρια θίγει την τιμή και την υπόληψη της Πολιτείας.

(6) Να επιτραπεί σε όσα πρατήρια επιθυμούν να έχουν 24ωρη λειτουργία, με παράλληλη ισχύ του υπάρχοντος καθεστώτος υποχρεωτικής εκ περιτροπής διανυκτέρευσης συγκεκριμένου αριθμού πρατηρίων ανά νομό.

(7) Να επιτραπεί στις εταιρίες εμπορίας και σε κάθε παράγοντα της πετρελαϊκής αγοράς να έχουν όσα ιδιόκτητα βυτιοφόρα θέλουν. Το μέτρο αυτό θα περιορίσει το σημερινό υψηλό κόστος μεταφοράς. Αντίθετοι στο μέτρο αυτό είναι οι ιδιοκτήτες Δ.Χ. βυτιοφόρων οχημάτων.

(8) Άμεση κατάργηση των κατωτάτων (και πάρα πολύ υψηλών!) κομίστρων στα Δ.Χ. βυτιοφόρα.

(9) Πρέπει η Πολιτεία να χρησιμοποιήσει ως πολιορκητικό κριό κατά της ακρίβειας των καυσίμων την κρατική εταιρία εμπορίας, την ΕΚΟ, ή να ιδρύσει και άλλη εταιρία για τον ίδιο σκοπό. Τα περιθώρια κέρδους των εταιριών εμπορίας (και των πρατηρίων) έχουν αυξηθεί υπερβολικά τα τελευταία χρόνια και έτσι θα μπορεί η κρατική εταιρία εμπορίας να παίξει – χωρίς τον κίνδυνο να έχει ζημίες – μια πολιτική χαμηλών τιμών που άλλωστε θα έχει ως άμεσο αποτέλεσμα την αύξηση των πωλήσεών της.

Το μέτρο αυτό βρίσκει αντίθετες τις πολυεθνικές εταιρίες πετρελαιοειδών και σκοντάφτει στο ότι στο τιμόνι της ΕΚΟ διορίζονται ανίδεοι και όχι άνθρωποι με όραμα.

 

*Διευθυντής Εμπορίας της ΔΕΠ (1993-1997)

  Διευθυντής Πωλήσεων των ΕΛΠΕ (1997-2001)

  Διευθυντής Παραλαβών-Παραδόσεων και Ελέγχου των ΕΛΠΕ (2001-2003)

Το 2007 εκπόνησε μελέτη για λογαριασμό των ΕΛΠΕ για τις προοπτικές εξέλιξης των βιοκαυσίμων με προτάσεις για να εισέλθουν τα ΕΛΠΕ στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τη δημιουργία βιοδιυλιστηρίου και την χρηματοδότηση ερευνητικών προγραμμάτων βιοκαυσίμων δεύτερης γενιάς. Διετέλεσε Πρόεδρος και Δ/νων Σύμβουλος της ΕΛΔΑ-Ε (1993-1995) και μέλος του Δ.Σ. της ΕΚΟ (2002-2004). Κατά τη θητεία του στην Διοίκηση της ΕΛΔΑ-Ε, η εταιρία εισήλθε στην εσωτερική αγορά μέσα σε ένα χρόνο κατέκτησε το 4% της Αγοράς με ελάχιστες σχετικά δαπάνες.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: