βιβλιοπωλείο "χωρίς όνομα"

Ηλεκτρονικός χώρος ενημέρωσης και σχολιασμού

«Τόσα πολλά αγράμματα τσογλάνια. Τι φρίκη, Θεέ μου…»

Posted by βιβλιοπωλείο "χωρίς όνομα" στο 16 Σεπτεμβρίου 2013

Ένα επίκαιρο σχόλιο σε μια ανεπίκαιρη, τουλάχιστον, πολιτική πρόταση περί διδασκαλίας της Αρχαίας Ελληνικής, μόνο στους μαθητές της Θεωρητικής Κατεύθυνσης.

«Τόσα πολλά αγράμματα τσογλάνια. Τι φρίκη, Θεέ μου…»
(Γιάννης Τσαρούχης)
Η ρήση του Γίαννη Τσαρούχη φυσικά απευθυνόταν στην κορυφή της πυραμίδας, όχι στη βάση της. 
Στους κάθε λογής ταγούς, όχι στον κόσμο και φυσικά όχι στους μαθητές!

Η εκπρόσωπος των εμπνευστών της εκμάθησης των Αρχαίων Ελληνικών, μόνο στους μαθητές της Θεωρητικής κατεύθυνσης, ανέπτυξε το επιχείρημα οτι τα Αρχαία Ελληνικά, ως νεκρή γλώσσα, δεν είναι ανάγκη να διδάσκονται στο σύνολο των μαθητών, αλλά μόνο σε αυτούς που θα το έχουν στο μέλλον, λόγω κατεύθυνσης, ως εργαλείο στην επιστήμη τους.
Τα Αρχαία Ελληνικά είναι εργαλείο μόνο για τους φιλολόγους, ιστορικούς και αρχαιολόγους δηλαδή;
Η Γλώσσα είναι εργαλείο Επικοινωνίας και κάποιοι ειδικοί πρέπει να την κατέχουν για να επικοινωνήσουν;
Όχι.

Η Γλώσσα είναι Εργαλείο Σκέψης.
Αν δεν γνωρίζεις την λέξη, δεν την σκέπτεσαι.
«Τα όρια ενός ανθρώπου καθορίζονται από τα όρια της γλώσσας του.» (Ludwig Wittgenstein)

Επομένως που αποσκοπεί η πολιτικός με αυτή την πρόταση της;
Τα συμπεράσματα να εξαχθούν μετά από συζήτηση, όχι εν θερμώ και φυσικά όχι με φθηνή ή προγονοπληκτική επιχειρηματολογία.
Γιατί, τότε, θα έχουμε πέσει στην παγίδα της πρότασης.

Η Ελληνική γλώσσα, η εκμάθησή της και η πρόελευσή της δεν είναι απλώς μία διαδικασία εκμάθησης της λειτουργίας ενός επικοινωνιακύ εργαλείου.
Είναι η εμβάθυνση στον πυρήνα του αδύτου μιας Οικουμενικής και Ανθρωπιστικής δεξαμενής Σκέψης, Έμπνευσης, Επιστήμης και Κατανόησης του Κόσμου.
Το να καταννοήσεις στο πρωτότυπο εκφράσεις όπως:
«Εδιζησάμην εμεωυτόν.», «Ξυνόν γαρ αρχή και πέρας επί κύκλου περιφερείας.», ή άλλα σχετικώς δυσκολότερα «Αιτία ελομένου θεός αναίτιος.», «Εισί γάρ δή οι περί τάς τελετάς ναρθηκοφόροι μέν πολλοί, βάκχοι δε τε παύροι.» δεν είναι ανάγκη να είσαι φιλόλογος για να εντρυφήσεις στον Ηράκλειτο και τον Πλάτωνα.
Αν σκεφτούμε οτι πριν κάποια χρόνια οι μαθητές δεν ήξεραν στην έκθεση στις πανελλαδικές την έννοια των λέξεων αρωγή και ευδοκίμηση…

Και ένα ερώτημα: 
ο Ακτινολόγος Ποιητής Μανώλης Αναγνωστάκης θα έγραφε, όσα θαυμάσια έγραψε αν δεν είχε διδαχθεί Αρχαία Ελληνικά; 
Ακόμα και με τον αλυσιτελή τρόπο που διδάσκονταν τότε και σήμερα.

Το θέμα δεν είναι αν πρέπει να διδάσκονται σήμερα τα Αρχαία Ελληνικά, αλλά πως να διδάσκονται ώστε να είναι εύληπτα και γοητευτικά.

Η γνώση των Αρχαίων Ελληνικών, έστω και σε επίπεδο σχολικό, έιναι εξοπλισμός για τον Πολίτη.

Εκτός αν κάποιοι δεν θέλουν Πολίτες αλλά υπηκόους.

«Όταν ένας λαός δεν τολμά να υπερασπιστεί τη γλώσσα του, είναι έτοιμος πια για τη σκλαβιά.» (Remy de Gourmont)

Η μικρή αυτή χώρα έχει λάβει δύο Nobel Λογοτεχνίας (Σεφέρης, Ελύτης), ενδεχομένως να άξιζε άλλα δύο ή τρία- τέσσερα (Καβάφης, Καζαντζάκης, Σικελιανός, Ρίτσος).
Ο ένας είπε : 
«Τη γλώσσα μου έδωσαν Ελληνική.
Το σπίτι φτωχικό στις αμμουδιές του Ομήρου.»
(Οδυσσέας Ελύτης)
Ο άλλος είπε :
«Τούτη τὴν ὥρα αἰσθάνομαι πὼς εἶμαι ὁ ἴδιος μία ἀντίφαση. Ἀλήθεια, ἡ Σουηδικὴ Ἀκαδημία, ἔκρινε πὼς ἡ προσπάθειά μου σὲ μία γλώσσα περιλάλητη ἐπὶ αἰῶνες, ἀλλὰ στὴν παροῦσα μορφή της περιορισμένη, ἄξιζε αὐτὴ τὴν ὑψηλὴ διάκριση. Θέλησε νὰ τιμήσει τὴ γλώσσα μου, καὶ νὰ – ἐκφράζω τώρα τὶς εὐχαριστίες μου σὲ ξένη γλώσσα. Σᾶς παρακαλῶ νὰ μοῦ δώσετε τὴ συγνώμη ποὺ ζητῶ πρῶτα -πρῶτα ἀπὸ τὸν ἑαυτό μου.»(Γ.Σεφέρης)

Ανερυθρίαστα η πολιτικός ομιλεί περί «μετάφρασης» των Αρχαίων Ελληνικών αγνοούσα τη σωστή και δόκιμη λέξη «Απόδοση»

Η ιστορία αυτού του Τόπου και των Ανθρώπων του δεν έγινε Φάρος Ανθρωπιάςς και Φιλότιμου με «συνωστισμούς»

«Άκουσα στον Άγιο Πέτρο της Ρώµης το Ευαγγέλιο σε όλες τις γλώσσες. 
Η Ελληνική αντήχησε άστρο λαµπερό µέσα στη νύχτα.»
(Βόλφγκανγκ Γκαίτε)

Η νέα γενιά δεν έχει ανάγκη από Γνώση μόνο, μόνη της η γνώση δεν ποιεί Ανθρώπους, αλλά συσκευές αποθήκευσης.

Παιδεία και Πολιτισμό μπορεί να δώσει αυτή η χώρα.
Και Πολιτική άλλου ήθους και περιεχομένου.
«Πολλοί δρώντες τα αίσχιστα, λόγους τους αρίστους ασκέουσι.»
(Δημόκριτος)

Με μιά ευχή :

«Μου εδόθηκε, αγαπητοί φίλοι, να γράφω σε μια γλώσσα που μιλιέται μόνον από μερικά εκατομμύρια ανθρώπων. 
Παρ’ όλ’ αυτά, μια γλώσσα που μιλιέται επί δυόμιση χιλιάδες χρόνια χωρίς διακοπή και μ’ ελάχιστες διαφορές.
Η παράλογη αυτή, φαινομενικά, διάσταση, αντιστοιχεί και στην υλικο-πνευματική οντότητα της χώρας μου. 
Που είναι μικρή σε έκταση χώρου και απέραντη σε έκταση χρόνου. 
Και το αναφέρω όχι διόλου για να υπερηφανευθώ αλλά για να δείξω τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ένας ποιητής όταν χρησιμοποιεί για τα πιο αγαπημένα πράγματα τις ίδιες λέξεις που χρησιμοποιούσαν μία Σαπφώ ή ένας Πίνδαρος π.χ. -χωρίς ωστόσο να έχει το αντίκρυσμα που είχαν εκείνοι επάνω στην έκταση της πολιτισμένης τότε ανθρωπότητας. 
Εάν η γλώσσα αποτελούσε απλώς ένα μέσον επικοινωνίας, πρόβλημα δεν θα υπήρχε. 
Συμβαίνει όμως ν’ αποτελεί και εργαλείο μαγείας και φορέα ηθικών αξιών. Προσκτάται η γλώσσα στο μάκρος των αιώνων ένα ορισμένο ήθος. 
Και το ήθος αυτό γεννά υποχρεώσεις.
Χωρίς να λησμονεί κανείς ότι στο μάκρος εικοσιπέντε αιώνων δεν υπήρξε ούτε ένας, επαναλαμβάνω ούτε ένας, που να μην γράφτηκε ποίηση στην ελληνική γλώσσα. 
Να τι είναι το μεγάλο βάρος παράδοσης που το όργανο αυτό σηκώνει. 
Το παρουσιάζει ανάγλυφα η νέα ελληνική ποίηση.»
(Οδυσσέας Ελύτης, ομιλία στην Σουηδική Ακαδημία).

Για να μιλήσεις 
πρέπει να ξέρεις 
τι προκαλεί η γλώσσα

Για να γράψεις 
πρέπει να ξέρεις 
τι προκαλεί η γραφή

Για να πιάσεις όπλο 
πρέπει να ξέρεις 
τι προκαλεί 
η λόγχη
ο πέλεκυς 
η σφαίρα.

Γλώσσα – Γραφή – Λόγχη – Πέλεκυς – Σφαίρα 

διαδοχικές 
και επάλληλες μορφές 
του ίδιου οπλικού συστήματος είναι

©Χρήστος Ν. Λαζαρόπουλος

https://www.facebook.com/christos.lazaropoulos

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

 
Αρέσει σε %d bloggers: